Leerkrachten ervaren werkdruk, en steeds vaker worden ze geconfronteerd met leer- en
gedragsproblemen. In sommige gevallen zijn ze niet in staat om extra begeleiding te bieden aan de
leerlingen die dat nodig hebben. De leerling kan blijven hangen in een onverwerkte ervaring en kan
dan niet tot leren en presteren komen. Ook kan het lastig zijn om zich weerbaar op te stellen bij
een nieuwe frustratie of tegenslag. Dan kan de problematiek gaan stapelen.
Ik kan in het onderwijs snel de ondersteuning geven die de leerling nodig heeft! Dat kan individueel- of
in kleine groepjes. Zo begeleiden we niet alleen op didactisch vlak, maar ook op sociaal-emotioneel vlak.
En krijgen we in de toekomst krachtige, oplossingsgerichte, positieve, gezonde en zelfbewuste
volwassenen.
Het coachtraject op school
Wanneer een leerkracht en/of ouder denkt dat een leerling baat heeft bij mijn ondersteuning als
kindercoach, wordt er overlegd met een Intern Begeleider Zorgbreedte wat de mogelijkheden zijn. Wanneer iedereen akkoord
is, starten we het traject tijdens schooltijd. Uiteraard op een voor ieder passend moment.
-
Intakegesprek
Het intakegesprek zal op school plaatsvinden met ouder(s), leerkracht en eventueel de IB-er.
Aan de hand van een van te voren ingevulde vragenlijst formuleren we samen de hulpvraag.
Dit is het startpunt van de sessies. Het kan zijn dat de leerling een heel andere
hulpvraag heeft. Dan gaan we eerst met deze hulpvraag aan de slag. Meestal helpt dat bij het
oplossen van andere hulpvragen.
-
Coachtraject
Samen met het kind kijk ik waar tegenaan gelopen wordt en waar een oplossing voor nodig is. We stellen samen een doel op en maken een plan. Dit doen we door er over te praten en te spelen. Deze hulp heeft een positieve invloed op het
kind, waardoor het beter in z’n vel komt te zitten en/of steviger in z’n schoenen komt te
staan. Hier heeft het kind baat bij, maar ook zeker de ouders, de school en de maatschappij!
Wat er tijdens de sessies besproken wordt is vertrouwelijk en deel ik niet met ouders en
leerkrachten zonder dat het kind het daar mee eens is of van op de hoogte is. Uiteraard houd ik
iedereen op de hoogte van de ontwikkelingen. De betrokkenheid van ouders en leerkrachten is
essentieel voor het slagen van het traject. Uitzonderingen worden gemaakt wanneer de
veiligheid van het kind of anderen in gevaar is.
-
Afronding en eindgesprek
Wanneer de leerling het gevoel en vertrouwen heeft om zelf verder te kunnen, ronden we het
af. Er volgt weer een gesprek, waarin de ontwikkelingen van het coachtraject worden besproken
met ouders en leerkrachten.
-
Doorverwijzen
Als blijkt dat het kind niet voldoende gebaat is bij mijn ondersteuning als kindercoach, zal ik dat
aangeven en mogelijke alternatieven bespreken.